مقالات

  • 1173
  • 4788 مرتبه
علفکش رانداپ (گلایفوزیت) و خطرات ناشی از آن

علفکش رانداپ (گلایفوزیت) و خطرات ناشی از آن

02/08/1401

رانداپ (Roundup)، علف کشی محبوب برای از بین بردن علف های هرزی که با محصولات کشاورزی رقابت میکنند. همه چیز از سال 2016 شروع شد. زمانی که ادعاهایی مبنی بر خطرناک و سرطان زا بودن علف کش رانداپ که حاوی گلایفوزیت هست مطرح شد و باعث به وجود آمدن تردیدهایی برای تمدید مجوز فروش این محصول در بازارهای اروپایی شد.

فرضیه خطرناک بودن رانداپ چه زمانی مطرح شد؟

در سال 2015 ، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان،  گلایفوزیت را جزء موادی اعلام کرد که احتمالا برای انسان سرطان زاست. در مصاحبه کورت اشترایف، محقق ارشد مرکز بین المللی تحقیقات سرطان با یورونیوز، این شخص اعلام کرد: "ارزیابی ما بر اساس مجموعه ای از مقالات علمی است که درباره گلایفوزیت منتشر شده است. این تحقیقات را گروهی از بهترین متخصصان سراسر جهان انجام داده اند که هیچ نفع شخصی هم نداشته اند. آن ها بر اساس سه دسته از شواهد به این نتیجه رسیده اند که این ماده یک علف کش سرطان زاست. 1- مجموعه ای از پژوهش ها نشان داده که این علف کش سبب ایجاد سرطان در حیوانات آزمایشگاهی میشود. 2- در موارد محدودی هم کشاورزانی که در معرض استفاده از گلایفوزیت بوده اند به سرطان مبتلا شده اند. 3-مطالعات سم شناسی به روشنی نشان داده است که این ماده به ژن ها آسیب میرساند."

اما گفته میشد در آن زمان، کمپانی مونسانتو، اصلی ترین تولیدکننده گلایفوزیت، به برخی از ارگان ها و دانشمندها حق السکوت داده بود تا این موضوع را رد کنند.

نتیجه این تحقیقات چه شد؟

درنهایت و با همه ی بحث های آن زمان، ممنوعیت کامل این علف کش راه به جایی نبرد و اتحادیه اروپا تنها کاری که کرد این بود که مجوز فروش این محصول را به جای 15 سال، تنها 7 سال تمدید کرد. و تاکید کردند سم مذکور نباید در مکان های عمومی مثل زمین های بازی یا پارک ها استفاده شود.

توصیه ای به کشاورزان

قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض گلایفوزیت موضوع خیلی نگران کننده ای نیست. موضوع مورد بحث، استفاده طولانی مدت و همیشگی از این علف کش است.

در استفاده های کوتاه مدت، ممکن است با تنفس این سم، قرار گرفتن روی پوست و یا وارد شدن به چشم در معرض گلایفوزیت قرار بگیرید. خطر مسمومیت زمانی افزایش پیدا میکند که:

  • بعد از استفاده از علف کش چیزی بخورید و یا سیگار بکشید، بدون این که دست هایتان را شسته باشید.
  • گیاهانی که هنوز خیس هستند را لمس کنید.
  • در برخی موارد، افرادی که عمدا محصولات حاوی گلایفوسیت را خورده اند، جان خود را از دست داده اند.

خطرات استفاده طولانی مدت از گلایفوزیت

  • سرطان
  • آسیب های کبد و کلیه
  • خطر برای زنان باردار و کودکان

 

به همین دلیل توصیه میشود کشاورزان گرامی، برای حفظ سلامتی خود و مصرف کنندگان، استفاده از این سم را به حداقل برسانند. درصورتی که در شرایط خاص مجبور به استفاده از این سم شدید، بهتر است موارد ایمنی پوشش و ... را رعایت کرده تا عوارض احتمالی به حداقل برسد.

 

 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.